Tuesday, August 31, 2010

[RED DEMOCRATICA] BOLETIN : MINKA NEWS : Como en EEUU y Canadá: UK necesita un mes iberoamericano

 

Minka News
Diario de Londres
 

 

MINKA NEWS IS A NON-PROFIT COMMUNITY NEWSLETTER.  DIRECTOR RAUL MANCERA. 28 AUGUST 2010.  IF BY MISTAKE WE HAVE SENT IT  PLEASE REPLY 'REMOVE'. CONTACT US: MINKANEWS@YMAIL.COM

 

Como en EEUU y Canadá: UK necesita un mes iberoamericano

 

Deputy Prime Minister Nick Clegg visits Croydon
 
 

Ayer dirigentes de la Alianza Iberoamericana de UK estuvieron con el primer ministro en ejercicio Nick Clegg en Croydon. En la foto s epuede ver en la primera fila en tercer y cuarto puesto, respectivamente, a Isaac Bigio y Gloria Gomez. Devemos aprovechar que Clegg es el primer ocupante de Downing Street que habla castellano desde Disraeli y que su esposa y 3 hijos son hispanos e iberoamericanos para lograr ser reconocidos y que se de un mes para recordar a la herencia hispana, lusa, latina e iberoamericana

 

En EEUU y en Canadá se realiza en el calendario oficial anual un mes dedicado a la herencia hispana.  En el primero este se inicia con el día en que México y Centroamérica celebran su fecha de la independencia y termina en torno al día del encuentro de Colón entre Iberia y las Américas.  En el segundo se da en Abril.

En UK necesitamos ir hacia un mes donde se celebre nuestra herencia tan así como Octubre es el mes de la cultura negra, febrero de los gays y junio de los gitanos.

En Reino Unido no podemos hablar de un mes hispano pues aquí la comunidad latinoamericana más grande es la brasilera y la comunidad de habla ibera más grande es la portuguesa. Tenemos que tener un mes que una a los hispanos y lusófonos, es decir iberoamericano.

Necesitamos un mes en el que en todos los colegios, escuelas, universidades, bibliotecas y festivales se hable del aporte de los iberos y latinoamericanos  a la cultura y sociedad británicas, así como donde se celebren las manifestaciones culturales de los incas, aztecas y todos los pueblos nativos y africanos de Ibero América.

Ya van más de 5,000 firmas pidiendo por ello.

Lograr un mes con esta característica ha de dar muchas oportunidades para nuestros artistas y negocios y, sobre todo, le dará fuerza moral a nuestros hijos y a nuestra comunidad.  

 

Celebración del Mes de la Herencia Hispana en Estados Unidos

Del 15 de septiembre al 15 de octubre

Tashia Cruz baila al celebrar el Mes de la Herencia Hispana, en Lincoln, Nebraska. (© AP/WWP/Lincoln Journal Star, Michael Paulsen)

El Mes de la Herencia Hispana hace honor a las personas con antecedentes de habla hispana en Estados Unidos. Del 15 de septiembre al 15 de octubre, una multitud de programas especiales, actos, exhibiciones y sitios en Internet celebran la herencia, cultura, espíritu y extraordinarias contribuciones de los estadounidenses de origen hispano.

La celebración del Mes de la Herencia Hispana empezó a tomar escala nacional en 1968 con la emisión de la Ley Pública 90-498 que autorizó una proclama presidencial anual que declara la semana del 15 y el 16 de septiembre semana de la herencia hispana. La semana se designó para que coincidiera con las celebraciones de la independencia de Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras y Nicaragua el 15 de septiembre, México el 16 de septiembre y Chile el 18 de septiembre.

La proclama de 1968, del presidente Lyndon B. Johnson, instaba al pueblo estadounidense, especialmente a las entidades educativas, a observar la semana con ceremonias y actividades apropiadas. Para estimular la participación, el presidente Gerald R. Ford emitió una proclama en 1974 que instaba a las escuelas y a las organizaciones de derechos humanos a participar de lleno en esa semana. En 1988 el Presidente Ronald Reagan reiteró la llamada de Ford a un reconocimiento más amplio de los estadounidenses de origen hispano y para ello aprobó la Ley 100-402 que amplió la celebración al Mes de la Herencia Hispana – desde el 15 de septiembre al 15 de octubre.

Hoy más que nunca los estadounidenses de origen hispano desempeñan un papel integral en moldear la experiencia estadounidense Son líderes en el gobierno, el derecho, los negocios, la ciencia, los deportes, el arte y muchas otras ocupaciones. La influencia de la cultura hispana se refleja en cada elemento de la vida estadounidense, desde la política hasta la educación, pasando por la música y la televisión.

La Oficina del Censo de Estados Unidos estima que al 1 de julio de 2005 la población hispana de Estados Unidos era de 42,7 millones de personas – convirtiéndose así en la minoría racial o étnica más grande del país, y que constituían  un 14 por ciento de la población total de Estados Unidos. La Oficina del Censo estima que para el 1 de julio de 2050, los estadounidenses de origen hispano constituirán un 24 por ciento de la población de Estadsos Unidos.

(El Servicio Noticioso desde Washington es un producto de la Oficina de Programas de Información Internacional del Departamento de Estado de Estados Unidos. Sitio en la Web: http://www.america.gov/esp )

 

En Toronto se aprueba Mes de la Herencia Hispana
Declaración fue momento histórico para nuestra comunidad.


Mes de la Herencia Hispana

Desde hace más de 30 años, pioneros en nuestra comunidad como Elvira Sánchez de Malicki, Magda de la Torre, Fernando Valladares, Duberlis Ramos y humildemente esta su servidora Lita González-Dickey por nombrar algunos de los de antaño, tuvimos en nuestras agendas la institución de un mes dedicado a nuestra herencia cultural y lingüística.


Lo que pareció un sueño es ahora ya una realidad. El año pasado se promulgó a nivel del Consejo Escolar Católico de Toronto y de la ciudad pero sin mayor bombo ni platillo. Gracias a la dedicación e iniciativa del Concejal César Palacio quien presentara la moción inicial, secundada por el Alcalde David Miller al año pasado, ya tenemos abril como el mes dedicado a la Herencia Hispana. El Concejal Palacio, nuevamente hizo las gestiones con el representante del parlamento provincial Mike Colle para que se lograra que la provincia de Ontario también declarara abril como nuestro mes a nivel provincial, lo que fue logrado con una sola lectura en Queen's Park. Finalmente, como moción nuevamente de Palacio y esta vez secundada por el Teniente Alcalde Joe Pantalone, la municipalidad aprobó que Toronto solicitara lo mismo, al gobierno federal.

Este año 2010, por fin se logró dar inicio a las celebraciones programadas para este mes en la rotonda de la municipalidad de Toronto. Este momento histórico no hubiera sido posible si no hubiésemos contado con el apoyo de organizaciones como el Consejo de Desarrollo Hispano, el Congreso Hispano Canadiense, el Toronto Catholic District School Board, el Toronto District School Board, el Centro para Gente de Habla Hispana y un gran número de líderes comunitarios, organizaciones de diversas áreas y muchísimos voluntarios.

Este jueves 1ro de abril de 2010 en la municipalidad se congregaron cerca de 200 personas entre las que se destacaron el Cónsul General de la República Argentina: Embajador Julio Miller, Consejero Cónsul General de Chile: Patricio Powell Osorio, Cónsul General del Ecuador, Mirian Esparza Jacome, Cónsul General y Vice-Cónsul de El Salvador: Oscar Toledo y Guillermo Iglesias respectivamente, Adriana Becerra, Oficial Responsable de Comunidades del Consulado de México y el Cónsul General Adscrito del Perú: Ministro Consejero Jaime Sparks. Cabe destacar la presencia de decenas de miembros de nuestra comunidad provenientes de todos los rincones de nuestra América Latina y de España, trabajadores de organizaciones de nuestra comunidad y a riesgo de olvidarme involuntariamente de algunos nombres, cabe destacar la presencia de miembros de organizaciones como: Consejo de Desarrollo Hispano, Congreso Hispano Canadiense, Centro para Gente de Habla Hispana, Casa Cultural Colombiana, Grupo de Teatro Crisálida, Hispanic Women's Network, Aliddesa, Conversatorio de Mujeres, Hispanic Business Association, City of Toronto Parks Forestry and Recreation, Aluna Theatre, la YMCA-North York Employment and Newcomer Programs; entre otros y por supuesto personal de los 2 consejos escolares de Toronto.

La emotiva ceremonia se inició con la entonación del himno nacional canadiense en clarinete, interpretado magistralmente por Patricio Viera de la Asociación de Ecuatorianos de Ontario. Acto seguido, el Concejal Palacio agradeció la presencia de los otros concejales en la audiencia y dio la bienvenida oficial, haciendo un recuento de los pasos seguidos que nos condujeron a vivir este momento de tanta trascendencia para nuestra comunidad para luego presentar al Teniente Alcalde Joe Pantalone. Este último se mostró sumamente complacido con el acto, con el significado de este acontecimiento y luego de leer la proclamación, hizo entrega de la misma, impresa en hermosos marcos, al Director Ejecutivo del Consejo de Desarrollo Hispano: Duberlis Ramos y a la ex-presidenta del Congreso Hispano Canadiense: Vilma Filici. Ted Opitz, Asesor Regional del Honorable Jason Kenney, Ministro de Ciudadanía nos presentó saludos a nombre del Gobierno de Canadá. Pese a que no nos trajo la noticia que queríamos tener para esta ocasión, de que se hubiese designado abril como Mes de la HH a nivel federal; sin comprometerse a dar ninguna opinión, se mostró muy positivo y con la esperanza de que es una posibilidad para el futuro.

La idea de tener una bandera de representación de unidad de la comunidad hispana fue presentada por primera vez en 1998 por el chileno-canadiense Jorge Eduardo Pérez y diseñada por el artista plástico colombiano José Sánchez. En esta celebración, la bandera con el lema "Unión y Gloria Hispana" nuevamente fue develada por Jorge Pérez y los concejales Palacio, el teniente alcalde Pantalone a quienes se sumó otro concejal, gran amigo de la comunidad hispana como es el concejal Joe Mihevic.

Teniendo ya a la bandera, con 21 estrellas representativas de países hispanos en un firmamento azul oscuro y en el centro la hoja de arce con las banderas hispanas; como fondo, se inició la presentación artística de lujo. España estuvo representado por el talento de Margarita Maria Rigó, bailaora de flamenco de ascendencia colombiana y húngara, reconocida internacionalmente, integrante del elenco de la compañía de Danzas de Esmeralda Enriquez y del Grupo de Teatro Crisálida. Margarita estuvo acompañada por Tom Duffin en la guitarra y Eugene Tanaka en el piano/keyboard. Seguidamente, cuatro integrantes del Grupo de Danzas "Huairapungo" deleitaron a los presentes con un baile típico. Sin lugar a dudas, este grupo de tanta trayectoria en nuestra comunidad y liderado por Eduardo Bejarano presentó con impecable destreza una muestra del hermoso folklore ecuatoriano. Para cerrar con broche de oro, el popurrí ofrecido por "Ritmos y Danzas del Perú" nos mostró la elegante marinera limeña a cargo de Marianella Venancio, Daniela Calderón, Ricardo Fernández y Aldo León y una marinera norteña bailada magistralmente por su directora Diana Valenzuela. De esta manera Perú nos dejó una muestra del variado y hermoso folklore costeño.

Duberlis Ramos, Director Ejecutivo del Consejo de Desarrollo Hispano nos instó a una reflexión del significado de este gran paso dado por nuestra comunidad y nos invitó a participar en las actividades del mes. Como Oficial de Relaciones Comunitarias del Consejo Escolar Católico de Toronto y en nombre del Comité Organizador Conjunto del MHH 2010, agradecí a todos los presentes por su presencia, apoyo y compromiso para con este proyecto, particularmente a Stephanie Ford, asistente del Concejal Palacio por su valiosa colaboración e invité a mi co-presidenta, Karen Galeano, Líder de Instrucción Equitativa del Consejo Escolar Público de Toronto quien ha trabajado arduamente con un valioso equipo de educadores, en la planificación y desarrollo de materiales, recursos y contenido curricular con contenido hispano que pronto estará disponible para todos los educadores y educandos a lo largo del sistema educativo en Toronto y por qué no de Canadá; para declarar en unísono, el lanzamiento oficial de este mes de abril 2010, proclamado como Mes de la Herencia Hispana.

Este hecho confirmó que cuando nos proponemos, podemos trabajar en armonía, con altura, en buen espíritu y demostrando que nuestra presencia ha dejado y continúa dejando huellas en la literatura, las ciencias, la tecnología, el campo empresarial, profesional y de investigación y así compartir orgullosamente las numerosas y extraordinarias contribuciones de los hispanohablantes que contribuyen positivamente en la sociedad canadiense y en el mundo.


Artículo por Lita González-Dickey: lita@torontohispano.com
Foto: Joshua Dickey

 
Se puede ampliar en:
 
 

Clegg is considering attending an Iberian American Assembly and recognising its community

 

 
nick clegg q&A
 
 
 


Today in the afternoon leaders of the Iberian American Alliance met with acting Prime Minister Nick Clegg in Croydon.

Gloria Gómez and Isaac Bigio, as members of a selected audience, asked him two questions:

·         How he was going to fulfil his electoral promise to grant the regularisation for immigrants who live in limbo.

·         If he was going to include in the next census the recognition of different ethnic groups (like the 1 million Iberian Americans) because today half of the non-British and non-Irish are considered as 'Others' ('Other white', 'other black', 'other Asians', 'other Mixed' and 'other others').

Clegg said that this is not a purely Lib-Dem government, that in a coalition was important to make concessions and that the Lib-Dem policies on immigration are not the ones that are leading this administration.

He said that he was going to give the regards of her Iberian American community to his wife Miriam. He accepted that he sent a message to the massive Iberian American assemblies and that he was willing to attend one. He then said that the recognition of the Iberian Americans and other ethnic communities, as well as other changes, is something that it is being considered for the next census.

At the end Gomez and Bigio were interviewed by LBC and Capital radio, and Andrew Pelling, the local MP, said that he constantly read Minka News and that he is in favour of the recognition of the Iberian American community and to have one month to celebrate its heritage.

 


.

Deputy Prime Minister Nick Clegg visits Croydon

NOTE FROM 'THE GUARDIAN'  

A Lib Dem member (Gloria Gomez) asks how the government is going to fulfil the Lib Dems' pre-election policy of an amnesty for illegal immigrants. Clegg says:

 If you want Lib Dem policies to be implemented 100% in full, you need to vote for a 100% Lib Dem government. That is self-evidently not what happened [at the last election]. This [the coalition] is a compromise ... We've all had to make compromises about things we care about.

He says the key thing is to restore public faith in the immigration system. But he admits coalition policy "doesn't include the plan we talked about in opposition on what you call regularisation ... It was not something we could include in the coalition agreement."

On tuition fees, Trident, and immigration, Clegg seemed reconciled to the fact that, to make the coalition work, compromise was necessary, and these Lib Dem policies would probably be casualties of that.

 

 

UNA MANO QUE SALUDA.

 

LA COMUNIDAD IBEROAMERICANA DE UK ES COMO UNA MANO COMPUESTA POR 5 DEDOS:

 

LATINOS (HISPANO AMERICANOS)

 

BRASILEROS

 

PORTUGUESES

 

HISPANOS

 

LUSOFONOS

 

UNIDOS PODEMOS HACER MUCHAS COSAS, DIVIDIDOS SOMOS NADA

 

 

 

foto
 

 

 

 
 

 

 

Latinos + Brazilians + Portuguese + Hispanics + Lusophones + Amerindians=

Iberian Americans

There are more than 1 million Iberian Americans in the UK.

All of them are the largest non-Commonwealth ethnic cultural minority.

All of the share the same linguistic and geo-cultural group

All of them should be recognize as a separate category in every ethnic monitoring form

 

 

 HOW THE US RECOGNIZE OUR COMMUNITY?

 

 

 

IN THE WESTERN HEMISPHERE THE LARGEST ETHNIC MINORITY ARE THE 50-55 MILLION US HISPANICS

THIS TERM INCLUDES PEOPLE THAT HAVE ORIGINATED IN NORTH AND SOUTH AMERICA, SPAIN, EUROPE, ASIA AND AFRICA

IN THE USA EVERY CENSUS AND ETHNIC MONITORING FORM HAS THIS CATEGORY:

'HISPANIC, LATINO OR SPANISH ORIGIN'.

AND THEN EVERY INDIVIDUAL COULD MARK FROM WHICH COUNTRY HE/SHE IS ORIGINATED.

IN THE UK THE BRITISH, EUROPEAN AND AFRICAN BORN HISPANICS AND LATINOS ARE ALSO PART OF A BROADER LATINO COMMUNITY.

THE USA HAS LESS THAN 1 MILLION PORTUGUESE SPEAKERS AND IN MANY PLACES THEY ARE ALSO CATEGORISE AS HISPANICS

IN THE UK THE LARGEST LATIN AMERICAN COMMUNITY ARE THE BRAZILIANS, THE LARGEST IBERIAN COMMUNITY AND THE LARGEST IBERIAN AFRICAN COMMUNITY ARE THE ANGOLAN. ALL OF THEM SPEAK PORTUGUESE.

THE BEST WAY TO EXPRESS THE UNITY OF THE UK'S COMMUNITY WITH LATIN-AMERICAN, SPANISH AND PORTUGUESE ORIGINS IS TO HAVE A BROADER CATEGORY. WE CAN USE TERMS LIKE 'SPANISH AND PORTUGUESE SPEAKERS', 'IBERIAN AMERICANS', 'HISPANIC AND LUSOPHONES' OR 'LATINOS, IBERIAN AMERICANS OR LUSOPHONES'.

THE UK CAN'T LONGER IGNORE 1 MILLION + PEOPLE

 

 

 

 

IBERO AMERICA

For 500 years the Spanish/Portuguese speaking people have been connected

2010: bicentenary of the creation of modern iberian america

*Independence of 5 Hispanic American Republics

* Liberation wars in Spain and Portugal against their latest conquerors

* Brazil was transformed into the centre of the Portuguese speaking Empire

 

 

The Latin American Disable People Project (LADPP), like many UK's Latin Americans institutions, recognize that the Iberian and Afro-Iberians are part of their comunity (as the LADPP's symbol shows)


 

 

 

Saturday 11 Sept. 1 to 5 pm

 

Latin festival at Lordship Recreation Ground

Tottenham's largest park is going to celebrate a multicultural community festival

Come to celebrate the bicentenaries of Mexico and Chile, the national days of Brazil and Central America and 300 years of Juan Santos Atahualpa, the only inca that lived in London and defeated the conquistadores

FREE ENTRANCE

FREE STOLLS FOR ALL COMMUNITY ORGANISATIONS

(see at the end of this newsletter for more information)

 

foto
 
Images of last year Latin Festival at the Lordhsip Rec. D-Pen-D Bolivian band playing with David Lammy MP, UK's only South American minister
 
 
foto

The Iberian American Alliance at last year's Festival

 

The Lordship Rec Community Festival 2010


Incorporating Make A Change, and the Tottenham Green Fair
Saturday Sept 11th: 1pm - 5pm 
(sports tournaments from 11am onwards, but open participation sports from 12 noon)
Lordship Rec, Lordship Lane, Tottenham N17

Including: Tottenham Flower & Produce Show, Dog Agility Show, Cycling Activities & Dr Bike, Fun Run, Performances & DJ, Community Cafe, Skateboarding/BMXing, Football Tournament, Netball, Tennis, Aerobics, Martial Arts, Rugby, Arts and Crafts for Under-5s and for older children, Pedal-powered Stage, History Displays, Pond-Dipping & Bug Hunt, Adventure Play, Children's Procession, Picnics and Community Stalls

The Registration Form and Essential Guidelines for all Contributors/Participants is attached. Please read carefully and fill in if you wish to take part. Deadline for applications/registration is 25th August.


To all potential stallholders and organisers of activities..

The Lordship Rec Users Forum are aware that you have supported this event in previous years and may be interested in contributing to this year's. The planning of the event will follow a similar pattern to previous events co-ordinated by the Forum, where we have asked a range of community groups and official bodies to provide their own independent self-managed activities in the Rec on one afternoon, with central facilities and publicity organised by the Forum. This will be a substantial community event (previous years have involved 3-4,000 participants), organised collectively by some of the main organisations involved. There is a very limited budget, but lots of voluntary commitment and good will! 

On 11th September general access/setting up will start from 8am. There will be no vehicle movement allowed on site from 12 noon until after 5.30pm, with total clearance by 8pm. General events are from 1pm - 5pm, with sports starting from 11am. 

Please complete this form by Wednesday 25th August, 12 noon if you wish to organise an activity or have a community stall. There is a Festival Planning Meeting that evening to which everyone involved is welcome - Wednesday 25th August, 6.30pm to 7.30pm @ Broadwater Centre, 1 Adams Road, N17 (by the Freedom Rd entrance to the Rec). We will be finalising activities, locations, timings, finances etc.

Return the completed form to: 

** STALLS: Felix Waterhouse - Back 2 Earth / Lordship Rec     felix@back2earth.org.uk 
** GENERAL ACTIVITIES: Dave Morris - Lordship Rec Users Forum    dmorris@onetel.com   
** SPORTING ACTIVITIES: Tanya Adair - LBH Recreation Services  tanya.adair@haringey.gov.uk   

Or, if you don't have email, post/drop off to Felix Waterhouse, Back 2 Earth, Broadwater Farm Community Centre, 1 Adams Rd, N17. 07922 620015

Following receipt we may need to get back to you about some of the particulars. 



Additional note: We're seeking people to act as general Volunteers/Stewards at the Festival. If you know of anyone who may be interested we can pass on a Volunteering Form. Contact felix@back2earth.org.uk

 

 

4 sept jpeg


Notting Hill Carnival 2010

notting hill carnival

Sunday 29th and Monday 30th August 2010


It's the biggest annual street party in Europe. Get all the information you need for the Notting Hill Carnival, from maps to photos to travel advice. 

 

__._,_.___
Recent Activity:
Red Democratica 10 years "On line" (1998-2008)!
Http://reddemocratica.blogspot.com
Boletin Diario :
Http://reddemocratica01.blogspot.com
Foro Debate :
Http://groups.yahoo.com/group/eleccion

Ahora en FACEBOOK : Red Democratica

Http://www.caretas.com.pe/2000/1631/articulos/protesta.phtml
Http://www.caretas.com.pe/2000/1612/articulos/debate.phtml

Celebrando 10 anos "On Line"..2009

Keep the candle burning

I have a dream
http://www.stanford.edu/group/King/about_king/interactiveFrame.htm

FORUM TPSIPOL: RED DEMOCRATICA (1998-1999).
Informacion : Http://tpsipol.home-page.org

Para enviar un message , enviar a: eleccion@yahoogroups.com
Para suscribirse al Forum , enviar un mensaje a : eleccion-subscribe@yahoogroups.com
Para salir del Forum, enviar un mensaje en blanco : eleccion-unsubscribe@yahoogroups.com
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment